Alla inlägg den 5 april 2012

Av Anders Limes - 5 april 2012 18:47


Jag avslutade precis en visning av filmen The Money Masters. Det visar sig, att de som gjort den här filmen har gjort exakt samma analys som jag av den centrala omöjligheten i världen idag: skuldvalutan.


De har även gjort samma analys som jag avseende skälet till detta: oändliga politiska intriger för att uppnå hegemoni över valutan, korrumpera den med skuld, och därmed omvandla den till de vises sten, maktens ring, medlet för kontroll över hela vår planet.


De gör också samma analys som jag avseende de katastrofala effekterna av skuldvalutan.


De föreslår vidare i princip samma lösning som jag: skuldfri valuta. Vi är också ense om att guldmyntfot inte är en framkomlig väg, men har något olika uppfattningar om fractional reserve banking (FRB). De som gjort filmen antyder endast sina reservationer mot FRB, men jag upplever att FRBs problem med valutaskapande "ur intet" i princip löses genom införandet av kombinationen av (1) myntfot och (2) ”primär” och ”sekundär”-konton, enligt min uppdatering av mitt tidigare inlägg (under punkt 7 ”Kreditgivning”).


Filmmakarna nämner inte heller energimyntfoten; vilket jag gissar beror på att de som gjort filmen inte har implikationerna av Peak Oil / Peak Everything klart för sig. Det är ursäktligt, det hade inte jag heller 1996.


Men i princip upplever jag att de som gjort denna film är eniga med mig även om lösningen på den omöjliga skuldvalutasituationen: införandet av en skuldfri valuta. Vi skiljer oss åt genom att filmmakarna föreslår en valuta utan myntfot centralt utgiven av staten, och jag föreslår en valuta med myntfot decentraliserat utgiven av lokalsamhällen genom deras energigenerereing.


Filmen föreslår vidare en intressant mekanism för att undvika inflation under övergångsfasen när den nya valutan används till att betala av skulderna hos den gamla skuldvalutan. Jag nämnde i förbifarten att ”kvoten S / EKR kommer bli mycket låg” - vilket alltså kan orsaka en prisexplosion i (S) och finansiell ruin för de som är de sista att få tag på ”en liten mängd EKR” som jag skriver Att undvika en sådan ruin är naturligtvis en mycket viktig detalj i övergången till en hållbar valuta. Filmmakarna presenterar (som jag förstår det) sin lösning vid tiden 1 tim 25 min i CD 2, d.v.s vid 3 tim 8 min i den streamade varianten.


Deras lösning bygger på ett stegvis avskaffande av FRB. Detta skulle, om jag förstår dem rätt, tjäna till att minska valutamängden i cirkulation och motverka en hastig värdeförlust av (S). Vilket alltså skulle skydda de sista innehavarna av enbart (S) från finansiell ruin. Som sagt, jag tror att FRB kan vara en god idé för att smörja ekonomin, förutsatt att FRB inte tillåts skapa valuta, och jag tror alltså att vi vill behålla FRB i t.ex den form jag föreslår i mitt tidigare inläggDet är möjligt att jag missar något viktigt här, och bör ändra ståndpunkt. Jag vore tacksam om ni hörde av er och förklarade vari mitt misstag består, om ni ser ett sådant misstag.


Men hur det än är med FRB, är detta är utan tvekan ett problem: hur kan vi skydda de sista innehavarna av enbart (S) från finansiell ruin? Förslag på lösning, någon?


Vidare. Filmmakarna talar en del om en silvermyntfot som en möjlig skuldfri valuta. Av någon anledning nämner de inte att president John F Kennedy faktiskt upprättade en skuldfri valuta med silvermyntfot, utgiven av den amerikanska regeringen (alltså INTE av bankerna). Tyvärr hann denna valuta inte komma igång innan Kennedy mördades 1962.


Filmen är alltså gjord 1996, och har ett tempo och en grafisk stil därefter, vilket råkar vara något nostalgikern i mig helt och hållet uppskattar. Den är ganska lång – 3 tim, 29 min. Jag föreslår att ni gör som jag: dela upp visningen på flera tillfällen. Vi har ingen större brådska. Och filmen tar ingen skada av att man smälter en liten portion av den i taget – snarare tvärtom.


Den finns även tillgänglig på en del kända torrentsidor (”get this torrent"), och med tanke på att hela filmen ligger på You Tube har jag svårt att tro att copyrighten bevakas av någon. Detta kan jag dock naturligtvis INTE garantera. Jag uppmanar därför INTE till nedladdning. Om du trots detta väljer att ladda ner den, så kan du skaffa engelska undertexter här. Några svenska undertexter har jag inte hittat, tyvärr. Ett mycket bra alternativ, som jag däremot KAN rekommendera, är att besöka filmmakarnas hemsida, och därifrån beställa en nyare variant av filmen.


Med utgångspunkt i mina (begränsade) erfarenheter och efterforskningar har jag inte hittat några direkta fel i denna film. Förutom, naturligtvis, felaktigheten att hänvisa till ”the Nobel Prize for Economics”. Något sådant pris har ju som bekant aldrig existerat.


”Riksbankens pris till Alfred Nobels minne” existerar ju däremot tyvärr sedan det i propagandasyfte inköptes av Riksbanken 1968, men det priset har ju inget med Nobelpris att göra. Hittar du någonting annat än detta (mycket grova) fel, säg till.


Skälet till att jag tycker filmen är viktig, är att den går igenom skuldvalutans moderna historia, med fokus på hur bankväsendet har intrigerat för att upprätta det absurda system vi slavar under idag. När man förstår den historiska kampen kring valutan, förstår man lättare hur totalt avgörande valutan är för vårt samhälles framtid eller brist på framtid. Denna förståelse hoppas jag att jag till viss del redan bibringat genom mina texter. 


Om inte – se den här filmen.


Jag vet att jag möjligen öppnar mig för att bli anklagad för "konspirationsteorier" genom att rekommendera denna  film. Låt gå för det. Den "konspiration" som filmmakarna talar om handlar i princip om att valutamakten av bankirerna flyttats från stater till privata enheter (som Fed och Bank of England), respektive överstatliga enheter (ECB). De anger att nästa steg i denna plan är att använda den kommande internationella valutakollapsen som chocken för att driva igenom huvudplanen - en skuldbaserad världsvaluta, utgiven av bankirerna. De anger vidare att en sådan världsvaluta redan existerar under namnet "Special Drawing Rights". Om ni tycker detta är en "konspiration" som är värd att tro på eller inte, får ni fundera över.


Men oavsett vad ni kommer fram till - minns, att mina ekonomiska resonemang står helt utan ett enda andetag av "konspiration".


I övrigt, och precis som de säger i filmen: Vi är faktiskt bortom "konspirationsteorier". Planetens och mänsklighetens framtid står på spel. 


Vi måste utbilda oss, och vi måste sprida vår kunskap. Och vi måste verka för förändring. Detta är, som sagt, vårt enda hopp.


Alltså – skaka fram lite tid här, lite tid där, och se den här filmen.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards